Polski Fundusz Rozwoju 13 kwietnia opublikował zmieniony regulamin ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm”. Niniejsza zmiana Regulaminu wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia zamieszczenia informacji o zmianie Regulaminu na stronie www.pfrsa.pl, tj. w dniu 28 kwietnia 2021 r.
Do regulaminu wprowadzono m.in. zasady rozliczenia, zwrotu i umorzenia subwencji finansowej, w tym obowiązek złożenia oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej. Dodano też możliwość całkowitego umorzenia subwencji.
Tym samym PFR rozpoczyna proces rozliczania subwencji finansowych wypłaconych przedsiębiorstwom w ramach Tarczy Finansowej 1.0.
Co do zasady cały proces rozliczenia subwencji będzie odbywać się w bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem którego zawarto umowę subwencji finansowej. Przeprowadzić go będzie mogła - jednoosobowo - osoba, która posiada dostęp do bankowości elektronicznej beneficjenta w tym banku. Może to być sam beneficjent albo osoba działająca w jego imieniu.
Jak wynika z informacji podanych na stronach PFR , w przypadku, gdy osoba działająca w imieniu beneficjenta będzie reprezentować go na podstawie pełnomocnictwa, pełnomocnictwo to nie będzie przekazywane wraz z oświadczeniem o rozliczeniu, ale jego przedłożenie może być wymagane w przypadku kontroli ze strony PFR.
Procedurę rozliczenia subwencji zainicjuje bank, za pośrednictwem którego zawarto umowę subwencji finansowej. Przed upływem 12 miesięcy od wypłacenia subwencji finansowej, bank przedstawi - w bankowości elektronicznej - propozycję PFR w zakresie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi. Będzie to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Nie wszystkie pola formularza będą jednak uzupełnione, niektóre będą wymagały wypełnienia przez beneficjenta. Propozycja PFR zostanie sporządzona w oparciu o informacje uzyskane przez PFR z baz danych m.in. ZUS, Ministerstwa Finansów lub KAS.
Po otrzymaniu tej propozycji PFR, należy się z nią tylko zapoznać, co oznacza, że beneficjant nie będzie miał możliwości natychmiastowego podpisania tej wstępnej wersji oświadczenia o rozliczeniu i jego złożenia. Możliwość edytowania propozycji PFR beneficjent uzyska dopiero od dnia, w którym zacznie dla niego biec termin na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji.
PFR przypomina, że oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej beneficjant ma obowiązek złożyć nie wcześniej niż pierwszego dnia po upływie 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia subwencji finansowej oraz nie później niż w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia subwencji finansowej. Terminów tych należy bezwzględnie dotrzymywać.
Oświadczenie o rozliczeniu musi zostać podpisane przez osobę składającą to oświadczenie za pomocą narzędzi autoryzacyjnych przekazanych przez bank.
Co do zasady, podpisanie oświadczenia o rozliczeniu (złożenie go), bez dokonywania w nim zmian dotyczących kwoty subwencji finansowej do zwrotu, będzie oznaczać, że beneficjent zgadza się na wyliczoną przez PFR wysokością tej kwoty (kwota bezsporna). W takim przypadku, nie będzie mógł później zakwestionować tej kwoty w postępowaniu wyjaśniającym.
Podpisane oświadczenie o rozliczeniu subwencji trafi do PFR, który zweryfikuje zawarte w nim dane z bazami danych m.in. z ZUS, Ministerstwa Finansów, KAS, KRS, CEIDG, GUS.
Po rozpatrzeniu oświadczenia beneficjenta o rozliczeniu subwencji finansowej, PFR podejmie jedną z trzech decyzji:
Decyzja określająca wysokość subwencji finansowej podlegającej zwrotowi albo decyzja informująca o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi, zostaną udostępnione beneficjantowi w terminie 15 dni roboczych licząc od ostatniego dnia terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu, z zastrzeżeniem, że w wyjątkowych przypadkach termin ten może ulec wydłużeniu.
Więcej informacji na stronie: Tarcza Finansowa PFR 1.0 - Polski Fundusz Rozwoju S.A. (pfrsa.pl)