Z dniem 1 października 2020 r. wszyscy podatnicy będą zobowiązani do wdrożenia nowego pliku JPK dla VAT (JPK_V7M i JPK_V7K) stanowiącego połączenie obecnie składanych deklaracji VAT oraz pliku JPK obejmującego ewidencję VAT.
Nowy plik JPK będzie stanowił dokument elektroniczny składający się z dwóch części – ewidencyjnej, zawierającej ewidencję VAT zakupów i sprzedaży oraz deklaracyjnej, zawierającej dane ujmowane dotychczas w deklaracjach VAT-7 i VAT-7K.
Nowy JPK_VAT będzie miał zastosowanie tylko do rozliczeń podatku dokonywanych dotychczas w formie deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Nie będzie natomiast dotyczyć pozostałych deklaracji podatkowych, do których będą mieć zastosowanie dotychczasowe przepisy (np. deklaracji VAT-12, VAT-8, VAT-9M, VAT-10, czy VAT-14).
Ministerstwo Finansów przekonuje, że to uproszczenie dla podatników. Trudno się z tym jednak zgodzić. To, co trzeba zrobić, aby składać nowy JPK, wymagać będzie sporego nakładu pracy , po nowemu przypisania odpowiedzialności , reorganizacji i nowego podziału pracy w związku z dodatkowymi informacjami które trzeba będzie identyfikować i gromadzić. Dla wielu działów finansowo-księgowych to spore wyzwanie organizacyjne.
Nowa struktura bowiem nie ogranicza się tylko do połączenia dotychczasowego JPK z formularzami deklaracji VAT, lecz będzie obejmować wiele nowych rodzajów danych, których prawidłowe określanie i raportowanie może okazać się dla podatników istotnym wyzwaniem.
Elementy nowego JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988), zmienione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz. U. poz. 576) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 1127).
W nowym JPK wprowadzony zostanie obowiązek oznaczania grupowań rodzaju dostarczanych towarów i usług (tzw. kody GTU od 1 do 13) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Np:
Zawarte w nowych przepisach definicje określające zakresy tych grupowań powinny być interpretowane z uwzględnieniem wielu różnych źródeł, takich jak: Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, Nomenklatura Scalona, ustawa o VAT wraz z załącznikiem nr 15 (zawierającym wykaz towarów i usług objętych obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności VAT), czy ustawa o podatku akcyzowym, ale także np. regulacje prawa farmaceutycznego (w przypadku leków i wyrobów medycznych, których lista jest okresowo aktualizowana przez Ministra Zdrowia w drodze obwieszczenia). Dlatego też poprawne przypisanie towarów i usług do poszczególnych grupowań może w wielu przypadkach stwarzać trudności.
W nowym JPK podatnicy będą musieli stosować specjalne oznaczenia również w stosunku do rodzajów transakcji, w tym specjalnych procedur sprzedaży i zakupu. Wprowadzono w tym zakresie symbole odnoszące się zarówno do transakcji sprzedażowych, jak i zakupowych, w tym np.:
Niemałym wyzwaniem będzie stosowanie oznaczenia TP które wymagać będzie identyfikacji transakcji. Przy określeniu czy dla danej transakcji zachodzą powiązania pomiędzy nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług należy stosować definicje zawarte w przepisów o podatkach dochodowych.
Z kolei , zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów , oznaczenie MPP należy stosować tylko do transakcji obowiązkowo podlegających mechanizmowi podzielonej płatności VAT.
W nowym JPK, w części ewidencyjnej, będzie należało odpowiednio oznaczyć również rodzaj dokumentu dotyczącego danej transakcji. Dotyczyć to będzie zarówno dowodów sprzedaży jak i dowodów nabycia.
Przykładowo ewidencja zawierać będzie następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:
oraz następujące oznaczenia dowodów nabycia:
Jak widać wprowadzane zmiany w strukturach plików, mające z założenia ułatwić podatnikom raportowanie w zakresie VAT po raz kolejny skomplikują pracę firmom. Natomiast Administracja skarbowa otrzyma sporo nowych informacji i danych które niewątpliwie przyczynią się do zwiększenia ilości przeprowadzanych czynności sprawdzających i kontroli podatkowych.